Nikah Khitbah : Solusi Masalah Cinta Remaja

Oleh : Ustaz Maszlee Malik

Selepas Majalah I sudi menerbitkan artikel “Cinta anta dan anti” penulis menerima banyak maklum balas. Sama ada melalui sms, panggilan telefon, emel dan juga pertanyaan-pertanyaan. Apabila majalah I bulan Mac pun turut memaparkan reaksi para pembaca mengenai artikel tersebut, persoalan ini semakin popular. Terdapat juga pertubuhan-pertubuhan di IPTA dan IPTS menjemput penulis untuk berbicara “soal cinta”. Walaupun bukanlah seorang pakar dalam hal ini, namun pengalaman yang dilalui sepanjang enam tahun menjadi pensyarah IPT turut mendorong artikel tersebut dihasilkan.

Antara soalan yang biasa diajukan kepada penulis berkaitan artikel “cinta anta dan anti” ialah: “Apakah kesudahannya?” atau “Apakah penyelesaiannya?” Artikel tersebut seolah-olah tergantung, dan ramai yang begitu ingin mendapatkan jawapannya.

“Ustaz, jangan biarkan kami terawang-awang begini, berikanlah penyelesaiannya!”, antara bunyi sms yang pernah diterima. Mudah-mudahan nukilan ini cuba memberikan alternatifnya.

Akibat Kurang Bercinta

Ketika ada yang bertanya punca siswa dan siswi Melayu kurang cemerlang di IPT, saya jawab dengan mudah: “Mereka kurang bercinta!”. Tentu ramai yang tidak berpuas hati dengan jawapan tersebut. Mereka lantas mengungkit teori saya bahawa ramainya pelajar Melayu gagal di IPT adalah kerana gejala “coupling”. Saya menegaskan bahawa memang “coupling”lah yang menjadi faktor utama kegagalan pelajar-pelajar IPT, tidak kira Melayu atau bukan. Coupling hanya menghabiskan masa, duit, perasaan dan juga tenaga intelektual yang mereka ada. Coupling hanya membawa kepada kegagalan, kecuali coupling yang halal, iaitu menerusi perkahwinan! Lihat sahajalah laporan akhbar kosmo mengenai kegiatan seks luar nikah dan juga aktiviti pengguguran para siswi IPT di ibu kota.

Cuma bercinta dan coupling adalah dua benda yang berbeza. Bercinta yang dimaksudkan ialah proses percintaan yang sebenar. Cinta yang suci dan bersifat positif dan jauh dari pencemaran maknanya yang hakiki. Cinta yang difahami oleh kebanyakan orang dewasa ini adalah “nafsu” dan bukannya cinta. Cinta telah ditukarkan kepada nafsu oleh idealogi materialisme dan juga liberalisme yang berjaya menjajah pemikiran manusia dewasa ini. Cinta sebenarnya bersifat suci dan positif serta jauh dari nafsu. Sayangnya apabila manusia gagal memahami erti cinta, mereka telah menjadikannya sesuatu yang taboo, negatif dan juga tidak suci lagi.

Coupling pula, walaupun dari segi literalnya bersikap neutral, tetapi telah dikotorkan oleh idealogi liberal yang menjadikannya hanya sebagai definisi kepada perhubungan intim dia insan berlaina jantina sebelum berkahwin. Mengikut tafsiran coupling yang difahami oleh ramai orang dewasa ini, ia bukanlah bercinta, tetapi lebih kepada “melayan nafsu serakah” semata-mata.

Cinta yang dimaksudkan di sini ialah cinta suci. Cinta kepada Allah dan Rasul, cinta kepada agama Islam, cinta kepada ibu bapa, cinta kepada Negara dan juga cinta kepada pasangan suami atau isteri. Cinta akan menjadi unsur motivasi dan penggerak, dengan syarat ia adalah cinta sejati!

Khitbah Bukan Tunang

Salah seorang remaja dari salah sebuah IPT di Gombak pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”.

Penulis menjawab: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaitu bernikah!”.

Jika diutarakan persoalan nikah, ramai yang akan memberikan respon yang skeptic. “Mana ada duit!”, “Nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak bapak tak kasi!”, “Nak tinggal di mana?”, “Mana ada kerja lagi!”, “Diri sendiri pun tidak terjaga!” dan pelbagai alasan lagi. Mengapa mereka boleh mengemukakan alasan-alasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.

Apakah “khitbah”? Jika diterjemahkan secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak.

Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung”. Bukankah bunyinya amat mengerikan?

Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan para siswa dan siswi kampus yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.

Khitbah di IPT

Jika pelbagai alasan yang dikemukakan demi mengatakan bahawa bernikah di alam kampus itu mustahil, maka khitbah adalah solusinya. Kedua-dua pasangan tidak perlu duduk sekali, tidak perlu mencari rumah berasingan, tidak perlu menanggung satu sama lain, tidak perlu makan lebih,tidak perlu membeli peralatan rumah dan perabot-perabot. Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.

Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di IPT-IPT seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengangguran di IPT-IPT Lembah Klang sudah cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus kea rah maksiat dan nafsu.

Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.

Kebanyakan ibu bapa menyuarakan kerisauan mereka terhadap kemungkinan anak mereka akan hamil dan ia sudah pasti mengganggu pembelajaran. Penyelesaian untuk perkara tersebut amat mudah. Pasangan itu sendiri perlu mengambil langkah berjaga-jaga dengan pelbagai cara untuk mengelakkan kehamilan sewaktu belajar. Adalah amat naïf bagi mereka yang hidup alaf baru ini tidak mengetahui cara untuk mencegah kehamilan. Jika kaedah pencegahan tersebut gagal, dan dengan izin Allah, pasangan tersebut terpaksa menghadapi fasa kehamilan, maka sokongan ibu bapa amat diperlukan.

Risiko

Seperkara yang perlu diingat, perkahwinan di kampus ini juga tidak sunyi dari risiko. Adalah terlalu silap untuk menyangkakan semuanya indah belaka tanpa sebarang cabaran. Pernikahan di kampus hanyalah salah satu penyelesaian untuk masalah perhubungan bebas di antara jantina dan juga salah satu kaedah rawatan untuk gejala maksiat di IPT. Sekurang-kurangnya, walaupun ia berisiko, namun ia masih dapat mengelakkan risiko yang lebih besar. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang tidak terlibat dengan gejala berpacaran, serta boleh mengawal diri dan nafsu, adalah digalakkan untuk mereka hanya menumpukan perhatian kepada pembelajaran. Cadangan nikah kampus atau nikah khitbah ini hanyalah untuk mereka yang tidak mempunyai ketahanan jiwa dan keyakinan diri yang mantap untuk menghadapai cabaran semasa yang begitu menggila. Akhirnya kepada para siswa dan siswi kampus dan juga para aktivis di universiti, walau apapun tindakan yang diambil, pastikan mardhatillah menjadi matlmat utama!

Published in: on 13 January 2007 at 4:30 pm  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://mavourneen.wordpress.com/2007/01/13/nikah-khitbah-solusi-masalah-cinta-remaja/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 CommentsLeave a comment

  1. Assalamualaikum sahabat-sahabat siswa-siswi di seluruh nusantara,salam ta’aruf…?smoga Allah selalu bersama orang yang senantiasa nenjunjung tinngi syariatNya.(QS.2.208)”Wahai orang-orang yang beriman masuklah kamu sekalian kedalam islam secara kaffah(keseluruhan),dan jangan sekali-kali mengikuti langkah-langkah syetan.Sesungguhnya syetan itu musuh yang nyata bagimu”.Sahabat cinta yang didasari nafsu adalah perilaku syetan,maka sebaiknya cepatlah mendekatkan diri pada Allah seraya memohon perlindungan dan pertolongaNya.dan jikalau tidak jua bisa menahanya hendaknya berpuasalah karena dengan puasa dapat menahan nafsu syetan.Beranikan diri untuk menunda pacaran bagi muda-mudi sungguh denganya kita akan rugi dan menikahlah agar supaya kita terhindar dari perilaku dosa besar”ZINA”.Karna Allah akan membukakan serta menggandakan apa yang Dia kehendaki “Rizki” kepada hambaNya yang berikhtiar dan beristiqomah karna ALLAH semata.”SENANGILAH APA YANG ALLAH SENANGI,SUKAILAH APA YANG ALLAH SUKAI,CINTAILAH APA YANG ALLAH CINTA,BERBUAT KARNA ALLAH,BERAMAL KARNA ALLAH,dan yang perlu digaris bawahi niatkan hanya karna Alloh semata jika ingin bertindak maka bertanyalah apakah Alloh ridho dengan apa yang aku perbuat?????insyaalloh

  2. benar itu, lebih baik nikah daripada zina

  3. assalamualaikum hai teman_teman seluruh inindonesia salam ta’aruf dari saya. berbicara mengenai masalah cinta,tentu ada beberapa hal yang menjadi motivasi dari itu semua. nah dalam hal ini juga saya memiliki kesulitan untuk menelaah hal tersebut. bagi teman -teman yang memiliki ide tentang motivasi cinta khususnya dalam dunia remaja,tolong kirimkan ke e_mail saya.syukron

  4. assalamualaikum..
    maaf kerana sesungguhnya saya seorang yang jahil dalam ilmu agama dan masih ingin mempelajarinya dengan lebih mendalam..
    ade persoalan ingin saya utarakan kerana saya masih tidak memahami dengan jelas maksud khitbah..

    1.apakah yang dimaksudkan dengan boleh melakukan apa saja selepas akad khitbah?bukankah ia meragukan?malah mengatakan mereka adalah suami isteri yang sah,tetapi tidak boleh tinggal bersama.jadi bolehkan mereka melakukan hubungan suami isterisedangkan mereka sudah memnjadi pasangan yang sah?

    2.adakah dimalaysia khitbah ini diiktiraf?

  5. Assalamua’laikum semua…

    Saya dan suami juga antara pasangan yang berkahwin di alam IPT. Berkat pernikahan kami dan redha Allah, suami saya boleh dikatakan setiap semester mendapat anugerah dekan @ hampir mendapat dekan. Dan saya pula, berjaya menamatkan pengajian tanpa sebarang pengulangan subjek. Walaupun kelihatan agak membebankan suami kerana mempunyai tanggungjwb lebih dari org lain, tapi suami kata dia rasa bahagia sangat, tenang dan masa yang ada tidak pernah terbuang begitu sahaja kerana apa yang dia lakukan semuanya ibadah dan dia mencapai tahap kepuasan hidup yang maksima.

    Sekarang kami hampir dikurniakan cahaya mata, inshaAllah mac ini. sedangkan suami masih belum menamatkan pengajian dan tiada pendapatan tetap. Tapi berkat keyakinan kepada Allah bahawa selagi hayat dikandung badan pastinya ada rezeki buat kami. Segala masalah kami berkaitan kewangan biasanya dapat diselesaikan tanpa disangka-sangka. Suami memang tidak pernah berputus asa dalam mencari rezeki. Sekarang suami mempunyai bisnes kecil-kecilan sendiri dan mempunyai 3 orang pekerja.

    oleh itu, saya menyeru kepada semua sahabat yang dilanda keresahan tentang alam rumah tangga agar bersangka baik dengan Maha Pengatur Alam ini. Dialah tempat kita mengadu nasib dan meminta segalanya. Jangan takut untuk bernikah di usia awal.

    Penting! Pasangan yang ingin bernikah perlu tahu tanggung jawab masing2, bertolak ansur dan saling memahami. Suami jgnlah m’hrpkn pengertian isteri shj, krn isteri jg m’hrpkn pengertian dr suami. Jika ada masalah, jgn dipendam & didendam, sebaliknya perlu dikongsi. Yg paling penting kebersamaan dlm m’bawa bahtera. Ulangan, semua prkr p’lu dikongsi b’sama krn kebykkn keretakn rmh tgg yg ada krn tiada kerb’samaan & p’kongsian spnhny!

    Tak dinafikan mslh utama ialah halangan dr org tua kita. Tp usahakn utk m’beri pemahamn kpd mereka. Saya & suami sendiri juga mengalami nasib yg sama. Tp alhamdulillah berkat kebergantungan dengan yg Haq mslh kami selesai, walau t’pks b’hdpn detik2 mencemaskn… tapi kami mmg yakin kepada Maha Pengatur hidup kami.

    Wa Allahu ‘Alam.

  6. Salam

    Ana berminat untuk bertanya,

    Apakah konsep nikah gantung ini masih relevan dan signifikan jika pasangan suami isteri dipisahkan oleh benua kerana urusan pelajaran?

    Lagi-lagi ia menganmbil masa bertahun-tahun lamanya

  7. salam…
    sy nk bg pendapat..sy rse kawen awal untuk mengelakkan maksiat 2 bagus..sgt2 bagus..
    tp kan ade sesetengah org hanya bercouplr utk mnghilangkan kesunyian, sbb kawan2 len bercouple, n mcm2 lg.. sy ade rmai kawan yg brcouple yg x prnh trfikir nk kawen…sy dh x tau ag cmne nk nasihat diorg ni..blh x ust tlg sy cmne nk gtau diorg ni?

  8. Saya merasakan, cadangan Ustaz Maszlee itu merupakan satu kaedah yang amat baik di ketika ini.

  9. [...] Nikah Khitbah : Solusi Masalah Cinta Remaja [...]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: